2009. október 14., szerda

Lekváros papucs

Szombat este óriási lakomát csaptunk a szomszédainkkal. Adtunk a fogyókúrának, úgyhogy előkerült apósom tepertője, lilahagyma, Zs. kedvéért egy kis olvasztott paprikás sertészsír, paprikás szalámi, vaj és persze tepsiben sült héjas burgonya....no meg egy kis pálinka, szintén após pincéjéből. Mivel egy ilyen vacsora után muszáj valami édességet is feltálalni, és a polcon figyelt még egy kis sárgabaracklekvár, rögtön valami kelt tésztás sütire gondoltam. Éppen kapóra jött Limara szilvalekváros papucsa tepertős tésztából. Tepertőt ugyan nem akartam beletenni, ezt inkább hagymával kísérve fogyasztottuk, és a lekvár sem szilva volt, de alapnak több volt, mint kitűnő. Még másnap is finom volt, már ami maradt belőle. Szerencsére mindenkinek ízlett, sőt a férjem már a sütés alatt is ott guggolt a sütő előtt, hogy megcsodálhassa a művet. Egyetlen hibája volt. Nevezetesen, hogy nekem nem sikerült papucsokat gyártani, megint méretproblémám volt és inkább bakancsok lettek a sütik. Szépek, nagyok, kiadósak. Sebaj, ennél nagyobb baja sose legyen.


Lekváros papucs
Hozzávalók: 2dl tejszín, 1 dl tej, 1 tojás, 1 tk.só, 12 dkg margarin, 60 dkg liszt, 1 rúd vanília, 2 tk. cukor, 4 dkg élesztő, darált dióbél, porcukor, lekvár
A langyos tejben felfuttattam az élesztőt. Közben egy tálba szitáltam a lisztet, beleöntöttem a hideg tejszínt, a félig folyékony margarint, beleütöttem a tojást, belekapartam a rúd vanília belsejét, hozzáadtam a sót. A felfutott élesztővel együtt az egészből egy rugalmas, puha, hólyagos tésztát dagasztottam. Hagytam a duplájára kelni. AMikor ez megtörtént, lisztezett felületen vékonyra nyújtottam és négyzeteket vágtam. Megszórtam pocukorral elkevert darált dióbéllel és egy teáskanálnyi baracklekvárt tettem a közepére. A két szemközti csücskét egymásra hajtottam és óvatosan összenyomkodtam. Persze így is kinyílnak egy kicsit és kikandikál a lekvár, ezért érdemes minél keményebb állagú lekvárt választani. Ha túl folyós, akkor mindenhonnan dől a lekvár és ráadásul meg is ég. Sütőpapíros tepsin hagytam kelni még húsz percet, majd lekentem a tetejét 0,5 dl tojássárgájával elkevert tejszínnel és mehetett a sütőbe. 180 fokon kb.20-25 perc alatt pirosra sült. 
Lori