2009. október 25., vasárnap

Felfordított meggyes-mákos lepény

Ez eredetileg egy Stahl Judit recept. Amikor először csináltam, kissé nyers állaga volt, kísérleteznem kellett, mire sikerült egy olyan arányt kitalálni, amelytől nem ázott el a tészta. Bár sokadszor jövök rá, hogy nem mindig a megadott arányokkal, hanem az én tepsijeimnek a méreteivel van a gond. Nálam ugyanis minden nagy. A tepsi, a fazék, a serpenyő. Mintha nem is három hanem tizenhárom főre főznék. Mentségemre szolgáljon, minden el is szokott fogyni. Nem tudom, mire számítsak, ha a kisfiam felnő. Ki fognak enni a vagyonomból Ő meg a férjem.
Na szóval, én ehhez a sütihez egy 26 centis tortaformát használok. Meggyből szerintem kevesebb kellett, hogy a meggyszemek szépen egyenletesen figyelhessenek a sütemény tetején. Ha egymás hegyén hátán tengődnek, akkor tutira elázik a tészta. Most megbolondítottam egy kis mákkal. Egészen a terhességemig allergiás voltam a mákra. Nem kicsit, nagyon. Ha csak egy szobába kerültünk, a mák és én, én azonnal fulladni, köhögni, hörögni kezdtem. Ugrott is a mákos bejgli karácsonykor. Azután megszültem Kuttyogót és egy családi eseményen mákos süti került az asztalra. Véletlenül. mindenkinek elkerülte a figyelmét. Nekem meg semmi bajom nem volt. Azóta vérszemet kaptam. Készítettem mákos kalácsot. Semmi. Megkóstoltam. Semmi. Igaz, pár falatnál többet nem bírok enni belőle, mert akkor elkezd kaparni a torkom, de ez már óriási siker. Ebbe a sütibe is került mák. meg is tudtam kóstolni! Éljen!

Felfordított meggyes-mákos lepény
Hozzávalók a tortaforma aljába: 10 dkg puha vaj (!), 10 dkg barna cukor, egy mokkáskanál fahéj, 40 dkg meggy vagy cseresznye
A tésztához: 20 dkg vaj, 1 tojássárgája, 2 tojás, 1 teáskanál vanília aroma vagy egy vanília rúd, 1,5 dl tejföl, 25 dkg liszt, csipet só, 5 - 8 dkg mák, 1 csomag sütőpor, fél teáskanál szódabikarbóna
A sütőt melegítsük elő 175 fokra. A tortaforma alját burkoljuk alufóliába, majd vajazzuk ki a fóliát. A kivajazott aljba tegyük a 10 dkg puha vajat és tegyük a sütőbe, hogy az felolvadjon. Ha felolvadt, a meggyet szórjuk meg a barna cukorral és a fahéjjal, majd ezt a meggyes keveréket borítsuk a tortaforma aljába. A forma szélét is vajazzuk ki.
A tésztához a vajat, a cukrot és a vaníliát robotgéppel keverjük össze. Adjuk hozzá a tojássárgáját és a tojásokat és jöhet bele a tejföl is. A lisztet összekeverjük a sóval, sütőporral, mákkal és a szódabikarbónával. A lisztkeveréket robotgéppel beledolgozzuk a vajas masszába. A tésztát egyenletes rétegben belekanalazzuk a tortaformában pihenő meggyrétegre és szépen elsimítjuk. A lepényt úgy 1 óra 20 perc alatt megsütjük. Ha azt látnánk, hogy ég a teteje, takarjuk le alufóliával. Ha elkészült, hagyjuk kihűlni és csak utána borítsuk egy tányérra. Óvatosan emeljük le a tortaforma karimáját és óvatosan emeljük le a tetejét is. A
felvágással tényleg várjuk meg míg kihűl.
Lori