2009. november 9., hétfő

Vajas-hajtogatott kelt tészta lekvárral influenza ellen

Sajnálatos módon kitört rajtam valami fura nyavalya. Nem igazán influenza. Pici torokfájás, pici orrdugulás, pici köhécselés és brutálisan rettenetes ízületi fájdalom....és fázok, fázok, fázok...Brrr....nekem most mindenhol hideg van. Mintha a csontjaimba költözött volna a hideg. Vasárnap tetőzött, de már szombaton gyanús volt valami. Ilyenkor pedig valami kelt tészta illatra vágyom. Már gondolkoztam egy olyan kelt tésztán, ami csupa-csupa vaj. Nyilván nem én tojtam a spanyol viaszt, de ezt a tésztát csak úgy találomra gyúrtam össze. Csupa igazi vaj. Kicsit nehéz összeállítani és hajtogatni, mert éppen a vaj miatt ragad, de sűrű és bőséges lisztezéssel simán megoldható. Az illata és az íze döbbenetes. A tetejét felvert tojással kentem le, amitől kicsit hólyagos és huplis lett, de szerintem ez adta meg az egyéniségét. Anyukám és anyósom nagyon oda volt meg vissza. Azt mondták, ennél jobb kelt tésztát még életükben nem ettek. Jó, szerintem is nagyon rendben volt, pláne, hogy még másnap is puha volt, sőt, kicsit felmelegítve mintha frissen sült volna. Én szokás szerint lekvárt tettem bele, de almával, túróval, dióval vagy mákkal is szuper lehet. Azt is ki fogom próbálni, sőt, szerintem ebből a tésztából készítem majd a karácsonyi kalácsot. Macera ide vagy oda, de ekkora rajongótábor mellett muszáj lesz villantani belőle a családnak. :o)

Vajas-hajtogatott kelt tészta lekvárral
Hozzávalók a vajas részhez: 30 dkg igazi!!!! vaj (margarin kifejezettem nem jó), 15 dkg liszt
A kelt tésztához: 70 dkg liszt, 2 tojás, 5 dkg élesztő, 2,5 dl tej, csipetnyi aszkorbinsav, 15 dkg cukor, 1 csomag vaníliás cukor, csipet só, 5 dkg olvasztott vaj
A töltelékhez: 1 doboz sütésálló lekvár (ehhez csak a sütésálló vagy a nagyon kemény lekvár  a jó, a többi nagyon folyik), vagy ízlés szerint más szilárdabb töltelékféle
Először is a szobahőmérsékletű vajat összegyúrtam a liszttel. Valójában ettől csak egy sima vajkrémet várjunk, a lisztnek túl sok jelentőssége nem lesz. Ezt szépen továbbra is szobahőmérsékleten hagytam állni, amíg elkészült a másik tészta.
A kelt tésztához az élesztőt felfuttattam a langyos tejben. A lisztet átszitáltam, bele egy mélyebb tálba. Beleütöttem két darab tojás, mehetett bele az olvasztott vaj, az aszkorbinsav, a cukor, vaníiáscukor. Ráöntöttem a felfutott élesztős tejet és szép, sima tésztát dagasztottam belőle. Alaposan ki kell dolgozni. Ezután meleg helyen a duplájára kelesztettem. Amikor megkelt, alaposan lisztezett deszkára borítottam és a tetejére kentem a vajrkémet. Pontosabban egy kanállal kisebb adagokban a tésztára pakoltam, mert nem lett túl kenhető állagú. Majd a tésztát elkezdtem hajtogatni. Először alulról és felülről hajtottam be, majd a két oldalát, s összecsuktam, mint egy könyvet. Ismét kinyújtottam és ekkor kell alaposan alulról-felülről lisztezni. Ismét hajtogatás hagytam pihenni 10-15 percet. Az idő leteltével ismét kinyújtottam és hajtogattam sűrű lisztezgetés közepette. Ismét hagytam pihenni 15 percet. Az utolsó nyújtás-hajtogatás következett és az utolsó 10 perc pihenés. Amikor letelt az idő a három hajtogatás után, kinyújtottam és kockákat vágtam belőle. Egy kanálnyi lekváért került a tésztára, majd háromszög alakba hajtogattam, összenyomkodtam a széleit és mehetett sütőpapírral bélelt tepsire. Lekentem felvert tojással és mehetett a 180 fokra előmelegített sütőbe. Ott szépen elkezdett hólyagosodni, de ez egyáltalán nem baj, remek íze lesz! Kb. fél óra alatt lett kész. Én két adagot készítettem, az egyiket lekentem tojással a másikat nem. Szerintem a lekent, huplis tetejű a finomabb. :o)
Lori