2009. november 2., hétfő

Hajtovány fahéjjal és mákkal

Egyszer már elkészítettem ezt a Limara féle hajtoványt. Akkor az eredeti recept szerint, de már akkor tudtam, hogy a sós-sajtos hajtoványnak lesz még nálunk továbbfejlesztett változata. Most végre sikerült. Édesen, fahéjjal és mákkal készült, a férjem kb. két órán keresztül ette, alig sikerült lefotóznom. Szoktam a süteményekből osztogatni a családnak és a szomszédoknak, de a férjem azt mondta, ezúttal ne legyünk nagylelkűek. Szerencsére persze jó pár darab kikerül ebből az alapanyag mennyiségből, úgyhogy mégiscsak jutott mindenkinek. A töltelékhez nem margarint hanem sima vajat használtam. Már nem először csodálkozom rá arra, mennyivel jobb íze és állaga van süteményeknek és ételeknek, ha valódi vajjal és nem margarinnal készülnek. Ezúttal is így történt. Íme az édes változatom. - amelyből a mákos lett az abszolút kategória győztes.

Hajtovány fahéjjal és mákkal
Hozzávalók: 1 kg liszt, 5 dl tej, 2 tojás sárgája, 1 dl olaj, 2 evőkanál cukor, 1 evőkanál vaníliás cukor, csipet só, 5 dkg élesztő
A töltelékhez: 10-10 dkg vaj, 4-5 evőkanál mák, 3 teáskanálnyi fahéj, ízlés szerint sima és barna cukor
A langyos tejben felfuttatjuk az élesztőt, majd a többi hozzávalóval együtt lágy tésztát dagasztunk. Ezt én most elég sokáig dagasztottam, kellett is még egy pici liszt hozzá, de a lényeg, hogy egy alaposan kidolgozozz, könnyű tésztát kapjunk. Meleg helyen megkelesztjük, ha jól csináltuk gyönyörű, magas lesz.
Amikor megkelt, két részre osztjuk és szép vékonyra kinyújtjuk. (Az én nyújtódeszkámat valószínűleg Hófehérke hét törpéje készítette, mert elég kicsi. Kénytelen vagyok mindent a konyhapulton nyújtani, de sűrű célzásokat teszek egy szilikonos nyújtólap érdekében.) Kicsit megolvasztjuk a vajat. Én késsel feldarabolom és beteszem úgy 30 másodpercre a mikróba. Nem kell folynia, sőt az a legjobb, ha a vajdarabkák azért megmaradnak benne. Ezt a kinyújtott tésztára locsoljuk. Erre szórjuk a fahéjat, majd annak a tetejét hintsük meg bőségesen - vagy kinek ahogy szája íze szerint - barna cukorral. Aztán feltekerjük, mint a bejglit és háromszög alakokat vágunk belőle. Így mennek a sütőpapíros tepsire. A másik felét szintén szép vékonyra nyújtjuk, szintén alaposan lekenjük a félig megolvasztott igazi vajjal és alaposan megszórjuk mákkal. Ennek a tetejére sima vagy akár vaníliás cukrot is szórhatunk. Feltekerjük, daraboljuk tepsire küldjük. Egy tojássárgájával elkevert tejszínnel kentem le. Ha nincs egyik vagy másik, lekenhető sima tejszínnel, vagy felvert tojással is. 180 fokon kb. 20 perc alatt készre sülnek. Az enyémek most kicsit megbarnultak, mert a tűzhelyen kavartam egy másik ételt és közben mást is gyúrtam, nyújtottam, kicsit elfeledkeztem az időről. De nem jött reklamáció.
Lori