2009. november 4., szerda

Borsófőzelék

Egy ideig tipródtam, van-e értelme bármilyen szinten is közzé tenni egy borsófőzelék receptet, de másoknál is láttam főzelékeket, leveseket - nem csak különlegességeket, hanem teljesen hétköznapi módon elkészítetteket is - úgyhogy íme. Pénteken nálunk mindig "főzelék nap" van. Ezen a napon a férj és a gyerek is ugyanazt eszi. zöldbab, borsó, krumpli, tök, cukkini főzeléket. Most éppen a zöldborsó volt a soron. Régóta készítek már főzelékeket, de azt hiszem, valójában csak mostanra éreztem rá az ízére - hogy stílusos legyek. Eleinte csak tejjel készítettem. Aztán tejföllel. Azt jött a tejszín, gondolván, milyen jó krémes lesz. Egyik sem volt az igazi. Aztán kikristályosodott. Fele tejföl, fele tej a rántásba és szuper lesz az egész. Így lesz olyan állaga, amelyet mindannyian szeretünk. Nem túl sűrű, nem túl híg. Én a főzeléket mindig rendesen berántom. Valószínűleg a férjem a közelébe sem menne másként. Egészen az elmúlt néhány hétig olajjal és liszttel rántottam. De most....most minden diétázó, egészséges étrend hívó hagyj abba az olvasást. Rubint Réka és Schobert Norbi valószínűleg egymás kezét szorongatva sikítva rohannának az edzőterembe, ha megtudnák, hogy én bizony kacsazsírral készítem a rántást. A legutóbbi kacsasütésnél sikerült egy nagyobb mennyiségű kacsazsírt legyártani. Egyrészt a férjem rajong érte - kizárólag lilahagymával. Másrészt a legtutibb rántottákat lehet belőle készíteni. Már két vagy három főzeléket készítettem ezzel a zsíros rántással és olyan döbbenetesen finom lett, hogy még én is megettem, pedig nem vagyok egy főzelékrajongó. Hát, lefogyni nem fogunk tőle, nem nyerünk sem egészség sem wellness díjat, de én akkor is a kacsazsír mellett voksolok. Ja, és a liszt kb. egyharmadát kiváltom étkezési keményítővel. Így még csak a csomósodás miatt sem kell aggódnom.
Ezt a főzeléket a Kuttyogó is nagyon szereti. A tetejére pirított bacon és csirkehús kerül, mindkettőt szereti.

Zöldborsó főzelék
Hozzávalók: 350-400 gramm fagyasztott vagy friss zöldborsó, só vagy ételízesítő, bors, pirospaprika, 1,5 dl tejföl - 1,5 dl tej, 3-4 evőkanál liszt, 2 evőkanál keményítő, két-három evőkanálnyi kacsazsír vagy lehet sertészsír is, ugyanolyan finom.
A borsó feltesszük főni annyi vízben ami bőven ellepi. Megsózzuk és várjuk, hogy megpuhuljon. (Közben egy nagyobb serpenyőben két gerezd fokhagymával lepiríthatunk egy nagyobb szelet csirkemellet és két-három szelet bacont.) Amikor a borsó megpuhult, elkészítjük a rántást. Egy rántásos fazékban felforrósítjuk a zsírt, rádobjuk először a lisztet és alaposan elkeverjük, majd az étkezési keményítőt is hozzáadjuk. alaposan összekeverjük, majd az utolsó pillanatban megszórjuk ízlés szerint piros fűszerpaprikával. Lehúzzuk a tűzről és kézi habverő segítségével belekeverjük a tejfölt és a tejet. Szerintem ezt kézi habverővel a legjobb csinálni, mert tutira sima lesz a rántás, nem lesznek benne csomók. Miután mindent alaposan összekevertünk, az egészt belekeverjük - szintén a habverővel - a borsóba. Majd az egészet összeforraljuk, amíg szépen besűrűsödik, rádobjuk a megpirított husit és készen is vagyunk. (A rántásos mennyiségek persze igény és ízlés szerint változhatnak, mi ezt a kicsit sűrűbb végterméket szeretjük.)
Lori