2009. november 6., péntek

Gombás-tejfölös sertésragu

Mielőtt ismét valami a férjem számára ismeretlen dologgal állnék elő, gondoltam meglepem a kedvencével:pöri. Én egy kicsit másképp szoktam készíteni, mint a nagy klasszikus. Teszek bele gombát, behabarom tejföllel vagy tejszínnel és innentől kezdve nincs is képem pörköltnek minősíteni. Nem vagyok nagy pörkölt fan, de így tejfölösen, gombásan több kilót az arcomba tudok tolni. Annak idején anyukám is így készítette, úgyhogy egy-egy vasárnapi ebédnél apuval szerintem több kiló galuskával vagy csőtésztával bírtunk belőle fogyasztani. Na, akkoriban ez meg is látszott rajtam. Nagyon nehéz volt az igényeimnek megfelelő méretű tányért és ebből kifolyóan a méreteimnek megfelelő nadrágot beszerezni.
Mostanság nem vagyok akkora, mint úgy tíz-tizenöt évvel ezelőtt voltam, s a pörköltfogyasztási szokásaim is változtak. Még mindig szeretem ezt a verziót, de rutinosan kis tányérra szedek magamnak, így igyekezvén elkerülni a betegre puffadást. Amikor a férjemnek először készítettem, azt mondta, mostantól kezdve disznópörit csak gombával és sűrítve. Ő behozza az én lemaradásomat is. És fene az arcát, még csak meg sem látszik rajta!

Gombás-tejfölös sertésragu
Hozzávalók: 70-80 dkg sertéscomb vagy karaj, esetleg tarja, 1 fej vöröshagyma, 1 paprika és hegyes erőset szoktam belevágni, had csípjen, kis konzerv sűrített paradicsom (2 evőkanál), pirospaprika, só, bors, 30 dkg gomba (csiperke), 2-3 dl tejföl vagy tejszín, 1 evőkanál liszt (elhagyható), pici majoranna, olaj vagy egy evőkanál sertészsír
AZ utolsó evőkanálnyi zsíromat felforrósítottam és erre dobtam rá a kockára vágott vöröshagymát és a felcsíkozott paprikát. Kicsit dinszteltem, majd rákerült a kockára vágott hús is. Mehetett rá a sűrített paradicsom és az egészet addig kevergettem, míg a hús kicsit kifehéredett. Ekkor megszórtam egy teáskanálnyi piros fűszerpaprikával és felöntöttem vízzel. Annyival, hogy ellepje a húst. Felforraltam, majd fűszereztem sóval, borssal és egy nagyon kevés majorannával. fedő alatt takaréklángon főzögettem. Eddig klasszikusan pöri - leszámítva a majorannát. Amíg főtt, megpucoltam és kisebb darabokra vágtam a gombát. Amikor a hús majdnem teljesen megpuhult, hozzáöntöttem a gombát és újra összefőztem. Ha már minden puha, akkor leveszem a fedőt. Elkeverem a tejfölt vagy a tejszínt egy evőkanálnyi liszttel és egy pici pörköltlével, majd a tejföllel/tejszínnel behabarom. Én kézi habverővel keverem hozzá, így tutira szép sima és csomómentes lesz. Forralok rajta még egyet, hogy összesűrűsödjön, és kész is van. Utólag kicsit még lehet, hogy sózni kell, nálam legalábbis minden sótlan. :o)
Galuskával vagy kifőtt csavart illetve csőtésztával szoktam tálalni. Na meg a koviubi!
Lori