2009. szeptember 28., hétfő

Sajtkrémes-krumplis pogácsa

A hétvégi édességdömpingben egyszercsak belémhasított a fájdalmas felismerés. Oké, oké, sütihegyek vannak, de semmi sósat nem készítettem. Kuttyogó nagszülőknél, a férjemet meg a gonosz multi elnyelte munkaügyben. Így magamra maradtam a kétségbeeséssel. Ha sós, akkor sajtos is, volt az első gondolatom. A hűtőt kinyitva életemben először hálás voltam az uramnak, aki soha nem eszi meg a sajt végét. Általában már akkor utántöltöm a sajtkészletet, amikor már csak egy kisebb darab árválkodik belőle. Ő meg kihasználja az igyekezetemet és a maradékot máris száműzi a hűtő egyik elhanyagolt polcának a sarkába. Na, vagy négy ilyen kis darabot sikerült összevadásznom. Igen, lehet fújjogni, milyen tékozló egy banda vagyunk. A kisfiamnak szánt krémsajtból még csak egy kicsi hiányzott, úgyhogy lenyúltam tőle - megint lehet fújjogni, a gaz anya megkárosítja a saját egyszülöttjét - és kigondoltam, milyen remek pogi lesz ebből. Lett is. Szóval a maradék sajtoknak nem kellett megkövesedve, penészedve, szégyenszemre a kukába landolni, a sajtkrémlopást meg elnézte nekem a kölök, mivel az összes négy darab fogával élvezettel rágogatta. (Tényleg, mindenki szerint normális, hogy egy évesen csak négy foga van?!) A sajtkrémet egyébként ki is lehet hagyni belőle, de elárulom, ettől olyan puha és krémes lett, hogy még három nap múlva is finom és ehető volt. Pedig elfelejtettem letakarni a kiszáradás ellen és bizony aggódtam, amikor másnap reggel szembesültem a hibámmal. Nem kellett volna, a sajt kiválóan megpuhította a tésztát, úgyhogy ez lett a reggelim.


Sajtkrémes-krumplis pogácsa
Hozzávalók 2 közepes tepsire való adaghoz (Pogácsából tök felesleges kevesebbet sütni.)
2 szem közepes burgonya, 20 dkg margarin, 1 dl tej, 1 kis pohár tejföl (20%-os), 1 tubus krémsajt, 1 tojás, 60 dkg liszt, 1 tk cukor, 1 evőkanál só, fél kocka élesztő
A tetejére: 1 egész tojás, reszelt sajt (nekem akadt a kezembe füstölt is, nahát nem rontotta el)
Elkészítés: A burgonyákat puhára főzzük és jól lehűtjük, különben égési sérülés veszélye forog fenn. Ha kihűlt krumplinyomóval vagy villával alaposan összetörjük. Egy mélyebb tálba tesszük, közben a fellangyosított tejben felfuttatjuk az élesztőt. A krumplihoz adjuk a puha margarint (vegyük ki előre a hűtőből, vagy mikróban kicsit puhítsuk meg), a tejfölt, belenyomjuk a krémsajtot, beleütjük a tojást, mehet bele a liszt, a cukor és a só, no meg a felfutott élesztő. Az egészből egy szép, sima tésztát dagasztunk és letakarva megkelesztjük. Ezután jöhet a hajtogatás. A megkelt tésztát téglalap alakúra nyújtjuk. Mintha egy levelet hajtanánk, a felső és az alsó részt egymás felé hajtjuk. Majd a két oldalsó szélét szintén egymás felé hajtjuk, végül az egészet összecsukjuk, mint egy könyvet. Ha ezzel megvagyunk, letakarjuk, és hagyjuk tíz percig pihenni. Ez a hajtogatós műveletet még minimum kétszer, de inkább háromszor elvégezzük. Felső-alsó, majd bal és jobboldali behajtás. Ettől a tészta tökéletes, hólyagos, emeletes jellegű lesz. Az utolsó hajtogatást követően nyújtsuk ujjnyi vastagságúra. Én nem szoktam pogácsaszaggatóval dolgozni, anyagtakarékosabb megoldást választottam. Egyszerűen egy éles késsel kis kockákat vágok belőle és a kis kezeimmel megsodrom, hogy kerek pogácsa alakú legyen. Így sorakoztatom őket a tepsire. A tetejüket megkenem a felvert tojással és jól megpakolom reszelt sajttal. Hagyom még 10-15 percig pihenni, majd 180 fokon 20-25 perc alatt megsütjük. Akkor jó, ha barnára, reccenősre sült rajta a sajt!
Lori