2009. szeptember 15., kedd

Aranygaluska vaníliamártással

Édesanyám aranygaluskája az egyik bűnbak a gyerek és tinédzserkori túlsúlyom miatt. Anyu zsneiális kelt tésztákat tud készíteni és egyik specialitása az aranygaluska. Ez úgy néeztt ki, hogy ő meggyúrta, megdagasztotta, kisütötte, én pedig, mint a kis huncut, mind megettem. Aztán meg siránkoztam a mérleg felett. Valahogy nem fogtam fel, hogy fél tepsi galuska az nem átlagos adag. Akkor is ezt sütötte anyu, amikor kőkemény diétába kezdtem, s elkezdett aggódni az egészségem miatt. A trükk bevált, egy napra felfüggesztettem a kúrát és rögtön híztam egy kilót. Na, ezt tudja ez az édesség.
Már nagyon régen nem ettem aranygaluskát. Anyunak a sütője nincs éppen a helyzet magaslatán, márpedig a galuska csak úgy jó, ha anyu készíti. Azonban a Vidék Íze magazinból egyszer csak felém kacsintott egy csodás aranygaluska fotó...recepttel. Nem volt mit tenni, meg kellett sütni.Én rögtön dupla adagot készítettem, ismerve a család és a szomszéd kisfiúk befogadóképességét. Most az alapreceptet írom le.

Aranygaluska vaníliamártással
Hozzávalók a galuskához: 40 dkg sima liszt, só, 3 dkg cukor, 1 citrom reszelt héja, 2 tojássárgája, 2,5+1 dl tej, 5+3 evőkanál vaj, 2,5 dkg élesztő, 2 teáskanál cukor, 10 dkg dió (én ezt a mennyiséget megtripláztam, mert mi jó diósan szeretjük)
A vaníliamártáshoz: Az aranygaluska tésztájához a lisztben elkeverem a sót, a kristálycukrot, belereszelem a citrom héját, hozzáadom a 2,5 dl tejben elhabart tojássárgáját és 5 evőkanál olvasztott vajat. Az 1 dl cukros tejben felfuttatom az élesztőt, a lisztbe öntöm, és sima, nem túlságosan kemény tésztává dolgozom ki. Addig dagasztom, amíg a tészta hólyagos nem lesz, és nem ragad sem a tálhoz, sem a kezemhez. Ezután konyharuhával letakarom és langyos helyen a kétszeresére kelesztem. Ha megkelt, olvasztott vajba mártogatott kanállal nagyobb diónyi adagokat szaggatok ki belőle és sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztatom őket. A galuskákat lekenem olvasztott vajjal és alaposan megszórom kevés cukorral elkevert darált dióval. Hagyom még fél órát kelni, majd előmelegített sütőben 150-160 fokon 35-40 percig sütöm. 
A vaníliamártáshoz a tojássárgájákat kikeverem a porcukorral és hozzáadom a lisztet.A tejet felforralom a vaníliarúddal vagy a vaníliás cukorral, a forró vaníliás tejet a tojássárgás cukorhoz adom, és vízgőz fölött folyamatosan kevergetve besűrítem. 
Ha elkészült, még langyosan tányérra teszem és a mártással tálalom. Nálunk most volt egy kis tartalék málnaöntet is, úgyhogy vaníliával és málnával ettük a galuskát. Ami nálam már megint nem normál galuska nagyságú lett, hanem majdhogynem bukta méretűt sikerült sütni. Sebaj, már két darabbal is remekül jóllaktunk!
Lori