2009. szeptember 10., csütörtök

Császárkuglóf

A férjem imádja a kakaót. Vajas kaláccsal, kenyérrel, kuglóffal. SZinte minden egyes reggel keverem neki a finom - szigorúan holland kakaóporból készült - forró italt. Sütöttem már neki mellé kiflit, zsemlét, kalácsot és kuglófot is, de ez a mostani állítólag nagyon jól sikerült. Egy réges régi szakácskönyvben találtam a császárkuglóf receptjét.

Császárkuglóf
Hozzávalók: 10 dkg vaj, 6 tojás sárgája, 4-5 evőkanál porcukor, 2 dkg élesztő, 1 teáskanál cukor, 2 dl tejszín, 30 dkg liszt
A töltelékhez: 10 dkg porcukor, 10 dkg mandula, mazsola ízlés szerint, 1 teáskanál fahéj
Én azzal kezdtem, hogy 1 dl langyos tejhez adtam egy teáskanál cukrot és felfuttattam benne az élesztőt. Közben egy tálba öntöttem a lisztet, mikróban kicsit megolvasztottam a vajat, beleütöttem a hat tojást, mehetett bele a porcukor is. Majd ráöntöttem a felfutott élesztőt és elkezdtem dagasztani. Amikor már kicsit elkeveredtek a hozzávalók, beleöntöttem a 2 dl szobahőmérsékletű tejszínt. Így dagasztottam egy szép, hólyagos, lágy tésztát. Letakartam és meleg helyre tettem kelni. Nos, nálam a meleg hely - ha csak nem süt százágra a nap és nem tudom kiköltöztetni a tésztát a kertbe vagy a teraszra - a villanysütő. Picit bemelegítem, majd lekapcsolom és betolom kelni a letakart tésztát. Nem kell átforrósítani, éppen csak kicsit langyos legyen benn az idő. A tészták általában gyönyörűen feljönnek, megkelnek és nem is kell hozzá túl sok idő. Kenyérsütőgéppel mindez könnyebb, de én - szándékosan - nem élek vele.
Amíg kel, elkészítem a tölteléket. A mandulát egészen apróra törjük, porcukorral és fahéjjal elkeverjük, majd belekeverjük a mazsolát is. Nálunk a mazsola kiesik, mert a férjem nem szereti.
A tésztát csak féli hagyjuk megkelni, ha ez megtörtént, akkor egy kivajazott kuglófformába öntjük a felét. Megszórjuk az előkészített töltelékkel és rásimítjuk a tészta másik felét. Visszatesszük a még meleg sütőbe és most hagyjuk szép nagyra kelni. Kb. 160 fokon sütjük nagyjából egy órán keresztül. Természetesen a tűpróba a biztos. Még melegen szórjuk meg vaníliás porcukorral.
Lor