2009. szeptember 10., csütörtök

Piros a paprika, de erős!

Imádjuk a piros paprikát. Mindenbe és mindenhol. Én különösen fanatikus vagyok paprika ügyben. Képes vagyok egy sima húslevesbe is annyi Erős Pistát tenni, hogy szinte vad gulyásnak tűnik. Családomnak jelentős része egy kis, vidéki faluban él. Paradicsomot, paprikát termesztenek, ültetik, öntözik, szedik, viszik a piacra eladni. Évente egyszer magunk mellé kapunk egy-két láda paprikát, csumázunk, darabolunk és lecsót főzünk családilag. Idén is így történt, most azonban rengeteg piros, erős paprikánk lett. Úgy döntöttem, készítek egy kis házi piros paprikát, amit majd pörköltekbe, mártásokban, sült húsok ízesítéséhez használhatok. Első feladatként beszereztem egy gumikesztyűt. Hogy miért? Mert egyszer már pórul jártam.

Tavaly is megkezdtem a lecsófőzést. Idővel nem álltam túl jól, kapkodva daraboltam a paprikát, figyelmen kívül hagyva, hogy erős vagy nem. Fedetlen kézzel vagdostam a gyilkos darabokat és már rotyogott a lecsóm, amikor éreztem, hogy a kezem kissé bizsereg. Majd nagyon. Zsibog és ég, lángol és mar, majd megőrültem. Estére zokogtam és a falat tudtam volna kaparni, annyira kimarta a kezemet az erős paprika. Minta folyamatosan tűzbe nyúltam volna. Csak és kizárólag a hideg víz alá tartva tudtam megmaradni, vagy jégkockát szorongatva ültem a kanapén. Aludni egyáltalán nem sikerült, akkora fájdalmam volt. Az égés elleni kenőcsök csak rontottak a helyzeten. Az éjszakát végül a nappali padlóján töltöttem hanyatt fekve, két oldalamon egy-egy jeges vizes lavórral, benne a kezemmel. Aznap éjjel szinte szó szerint bilibe lógott a kezem. Reggelre enyhült a fájdalom, és lassan meg is szűnt. Azóta rettegve nyúlok az erős paprikához, ezért idén már rutinosan gumikesztyűben daraboltam őket.

Tehát az erős piros.
A kiválogatott erős paprikákat megmostam, majd egészen apróra daraboltam őket. Nem nagyon kerülgettem a magokat, ahogy esett, úgy puffant. Egy nagy bevásárlószatyorni paprikát aprítottam pici darabokra, nem volt időm a magokkal is törődni. Az egészet egy nagy tálba halmoztam. Alaposan lesóztam és állni hagytam úgy egy órán keresztül. Ennyi idő alatt a paprika megpuhult, magába szívta a sót. Majd mehetett az előkészített, kisebb üvegekbe. Jól lenyomkodtam, hogy minél több férjen bele, majd végül felöntöttem olíva olajjal. A nagy szatyorni paprikából mindössze három üveg lett. Direkt nem ízesítettem, de akár fokhagymasót is használhattam volna, ha fokhagymás erős paprikát szerettem volna eltenni. A hűtőben, a só és az olíva olaj jótékony tartósítóhatása miatt akár egy évig is remekül elvan. Bár kötve hiszem, hogy nálunk kitartana addig.

Lor