2009. szeptember 14., hétfő

Paprikás csirkeleves

A férjem levesfüggő. Hétközben nem tudok neki levest csomagolni, máshol pedig elvből nem eszik, így hétvégén mindig ki van éhezve valami levesfélére. A legjobban a zöldség alapú leveseket kedveli, a krémlevesekért annyira nem rajong. Pontosabban szívesen megeszi azt is, ha van mellett egy tuti biztos zöldségleves. Mivel rémesen unaémas és kiábrándító lenne minden hétvégén zöldség vagy húslevest enni, ezért időről időre kénytelen vagyok ezen a téren is megújulni. Igyekszem apró trükökkel vagy hozzávalókkal variálni a forró finomságokat. A mostani elkövetés is egyike az újításoknak. Persze túl nagy csavar nem lehet benne - mint ahogy brokkoli és kelbimbó sem - maradnom kell a házias ízeknél. Most kivételesen nem csipetke vagy levestészta volt a belevaló, hanem grízgaluska.

Paprikás csirkeleves
Hozzávalók: 30 dkg csirkemell filé, 3 szál sárgarépa, 2 szál fehérrépa, 1 kis fej vöröshagyma, 1 paradicsom,  kis fej zeller, karalábé, ételízesítő, pirospaprika, bors, kevés tárkony
A gírzgaluskához: gríz, 1 egész tojás, só, bors, petrezselyem
A csirkét kis kockákra vágtam, egy nagyobb lábas aljára csepegtettem kevés olíva olajat és ezen fehéredésig pirítottam a húst. Hozzáadtam a karikákra vágott sárga és fehérrépát, valamint a zellert és a karalábét. Kicsit pirítgattam, majd megszórtam ételízesítővel és piros paprikával. Kevertem rajta még egyet-kettőt és felöntöttem vízzel. beledobtam egy fej vöröshagymát, és egy szem paradicsomot az íze kedvéért. Megvártam, míg az egész felforr, ajd fedő alatt nagyon alacsony lángon 3 órán át főzögettem. A vége előtt nem sokkal még egy kicsit megborsoztam és adtam hozzá egy csipetnyi tárkonyt is. Amikor már elzártam alatta a gázt, akkor szórtam meg a kertből szedett, friss, apróra vágott petrezselyemmel.
Közben a grízgaluskát is elkészítettem:
Felvertem egy tojást és apránként elkevertem annyi grízzel, amennyit a tojás felvett. Érdemes lágy állagúra hagyni az így keletkezett tésztát, nem baj, ha kicsit mancsos és ragadós, mert még hagynunk kell állni úgy egy fél órát, s eközben a gríz bizony tovább dagad. ha túlságosan megdagad, a galuskák kőkemények lesznek. Bevallom, legközelebb én is egy picivel kevesebb grízt adagolok a tojás mellé. Sóztam, borsoztam, s kevertem ebbe is egy kis petrezselymet. Állni hagytam úgy fél órát. Majd vizet forraltam, s a tálból egy evőkanál segítségével a forrásban lévő vízbe szaggattam kis galuskákat. Amikor feljöttek a víz tetejére, akkor máris kiszedegettem őket, s ezt tálaltam levesbetétként.
Lori