2010. január 28., csütörtök

Grízes meggyes

Ezt a receptet még régebben láttam valahol. Nem konkrétan ezt, csak valami hasonlót. Sajnos már nem emlékszem, kinél és mikor, de ha valaki ráismer, akkor annak most itt mélységes mea culpa, hogy ennyire lyukas az agyam.
Egyik este valami nagyon gyorsra és nagyon meggyesre vágytam. Kaptam férjemtől karácsonyra ezt a tuti kis konyhagépet. Már régen csorgattam rá a nyálamat, szerencsére emlékezett rá és betette a fa alá. Az a legjobb benne, hogy nem túl nagy, nem kell elpakolni, elfér a konyhapulton, mindig kéznél van. Két funkciót használok rajta igen sűrűn. Az egyik a narancs facsarás. na, az egy szuper dolog. Csak bekapcsoljuk és dől a narancslé. Egyszerre ki szoktunk facsarni majdnem egy litert, azt be a hűtőbe és két napig isszuk. Másrészt remek kevert sütiket lehet vele készíteni. Csak bedobálom a hozzávalókat a többi meg intézi Jenő. Valamiért ezt a nevet adtam neki. Jenő a kiskukta. :o) Tehát Jencike kever, kavar, ha éppen tojáshabra is szükség van, akkor egyszerűen átöntöm a masszát egy másik tálba, kis öblítés és máris verheti a habot is. Aztán mindent bevágok a mosogatógépbe. Kevés piszkos edény, gyors meló, isteni sütik. Jencike az új barátom. Ez a meggyes dolog is a segítségével készült. Kb. 10 perc alatt elkészült az egész, utána már csak sütni kellett. Jencikének egy nagy baja van. Nem vajazza ki a tepsiket. De azért még nagyon kedvelem. Persze nem állna meg az élet nélküle, mégis könnyebb vele. Pláne egy izgága 16 hónapossal a hónom alatt.

Grízes meggyes
Hozzávalók: 20 dkg puha vaj, 20 dkg porcukor vagy sütőcukor, 1 csomag vaníliás cukor, 4 db tojás, 1 citrom reszlet héja, 2 dl tejszín, 10-15 dkg búzadara, fél csomag sütőpor, 50 dkg liszt, egy nagy üveg meggybefőtt, vagy aki szerencsés és van neki friss, akkor ugyanennyi friss meggy vagy cseresznye. (Az én lefagyasztott készletem sajna elfogyott.)
A vajat habosra keverjük a cukrokkal, majd belereszeljük a citrom héját, és egyenként hozzákeverjük a tojások sárgáját. A lisztet a sütőport és a búzadarát alaposan összekeverjük és hozzászórjuk a masszához. Viszonylag simára keverjük és hozzáöntjük a tejszínt. Ha túl hígnak tűnne a tészta, pici lisztet mér szórhatunk hozzá. A tojások fehérjét kemény habbá verjük és végül egy lapáttal ezt is óvatosan a tésztához keverjük. A tészta máris készen van. Kivajazunk és kilisztezünk egy torta vagy egy piteformát, nekem egy 26 centis volt. A masszát belesimítjuk és a tetejét kirakjuk a meggyel. Ha kisebb formánk van, akkor csak a tészta felét simítsuk bele és erre rakjuk a meggyet, majd mehet rá a maradék tésztából még egy réteg. 180 fokon süssük úgy 50 percig. Én fél óra elteltével letakartam alufóliával, mert égésveszély fenyegetett. Szerintem ez sütőfüggő. Amikor készen volt, kiborítottam a formából és megszórtam porcukorral. Isteni illata volt. (És az ízére sem volt panasz.)