2010. január 8., péntek

Füstöl tokhal

Karácsony után kedves ukrán barátaink jöttek látogatóba. Három ajándékot hoztak. Egy zseniális edényt, vagyis fazekat, amely kívül öntött vas, belül zománc, olyan nehéz, hogy felteszem a tűzhelyre, már csak a férjem segítségével tudom leemelni. De szerintem nincs semmi, ami ebben leégne, lesülne, odakapna, vagy ne sülne-főne olyan omlósan puhára, mint a legpuhább teavaj. Már régen ácsingóztam egy ilyenre. Most egyfolytában azon jár az eszem, mit kellene benne főzni.
A másik egy doboz orosz tejföl. Semmi különös, kicsit könnyedebb, mint a magyar, nekem picit olyan volt, mint egy sűrű joghurt. Azonnal ízesítésen gondolkoztam.
És....tadam....egy szép nagy darab tokhal! Drága barátaink csak annyi információval láttak el minket, hogy "ez egy orosz hal, füstölt és nagyon drága és bocs, hogy csak ennyit hoztunk." Annyira nem vagyok otthon a halpiacon, hogy azonnal vágjam, mit tartok a kezemben. Csak azt éreztem, hogy valami elképesztően, varázslatos füstölt illata van. És így nyersen is valami brutálisan finom volt. Amint elmentek, meggugliztam. :o) Így derült ki, hogy egy kb. 25 dkg-os füstölt tokhalat kaptunk. Másnap gyorsan fel is használtam.
A tejfölből készítettem egy kis mártásszerűsséget, a halat meglocsoltam fokhagymás olíva olajjal és pici citrommal, és betoltam a sütőbe egy kis burgonyát. Óh, anyám....azt hiszen én halból ilyen finomat még nem ettem. Letaszította a trónról nagy kedvencemet a füstölt lazacot. 10 dkg kb. 500-600 ft körül van, legalábbis a barátaink ezt mondták. (Igen, ennyire jóban vagyunk, hogy még azt is elmondták, mennyibe fájt az ajándékunk. Elég nyitott emberkék vagyunk.:o)) )

Füstölt tokhal salátával és tepsiben sült burgonyával
Hozzávalók: 20-25 dkg füstölt tokhal, 1 dl olíva olaj, fél citrom, 3 gerezd fokhagyma, 1 doboz joghurt vagy tejföl, piros paprika, só, bors, ízlés szerint saláta
A halat két szeletre vágjuk, az olíva olajba belereszelünk két gerezd fokhagymát, és ezzel meglocsoljuk a halat. Négy darab burgonyát félbevágunk és héjastól betoljuk a sütőbe. Amikor már kész, akkor felforrósítunk egy serpenyőt és hirtelen, kb. egy-egy perc alatt átsütjük rajta a halat. A tejfölt vagy a joghurtot összekeverjük egy gerezd fokhagymával, sóval, borssal és pirospaprikával. A halat a burgonyával tálaljuk, a burgonyát az öntettel meglocsoljuk. Salátával tálaljuk.
Amúgy a hal tökéletes mindenféle hőkezelés nélkül is, mi valahogy jobban szeretjük, ha van rajta egy kis pirult kéreg.