2010. augusztus 14., szombat

Citromos-ricottás rácsos süti

Ennek a sütinek az alapreceptjét a mindmegettén találtam. Kénytelen voltam változtatni rajta, ott ugyanis túróval készült, márpedig anyukám nem eszi meg a túrót. Régebben bölcsödében dolgozott és ott nagyon sokszor adtak a gyerekeknek túrós dolgokat. Mivel többynire a dolgozók is azt ették, amit a gyerekek, anyukám egy életre megundorodott a túrótól. Pont így van a kakaóval is. A közelébe se bír menni.
Ennek a sütinek egy könnyű, linzerszerű tészta az alapja. Bevallom, rühellem készíteni az ilyesmit. Porlik, omlik, szakad, törik, utálom nyújtani is, mert tutira tapad-ragad és pont akkor zuhan ketté, amikor a tepsibe helyezném. Viszont nagyon finom. Rájöttem arra, hogy tök felesleges nyújtással vesződni. Egyszerűen sütőpapírt terítek a tepsi aljára, aztán kézzel belenyomkodom az alját. Mondjuk egy meggyes vagy almás piténél muszáj valahogy nyújtani a tetejét...de ennél rácsozni kellett és ez tényleg sokkal egyszerűbb. Lehet, a pitéknél is inkább ezt fogom csinálni. Mondjuk, biztos vagyok benne, hogy én csinálok valamit rosszul, míg mások arcukon üdözült mosollyal nyújtják, majdvarázsolják pehelykönnyű mozdulattal a tepsibe az ilyen linzer vagy pitetésztákat. Sebaj. Ja, és ricottát használtam. Anyu valamiért azt nem tartja túrónak.

Citromos-ricottas rácsos
Hozzávalók: 10 dkg finomliszt, 10 dkg rétesliszt, két evőkanál étkezési keményítő, 10 dkg porcukor, csipet só, 10 dkg vaj, 1 ek. tejszín vagy tejföl, 1 tojássárgája
A túrókrémhez: 50 dkg ricotta, 15 dkg cukor, 2 csomag vaníiliás cukor, 1 egész tojás szétválasztva plusz egy fehérje, 1 dl tejszín, egy evőkanál keményítő, 1 citrom héja lereszelve.
A kétféle lisztet és a keményítőt egy tálban elkevertem, hozzáadtam a cukrot és a sót. Belemorzsoltam a vajat, kicsit eldolgoztam, majd hozzáadtam a tojássárgáját és a tejszínt is. Jól összedolgoztam, aztán folpackba csomagolva betettem a hűtőbe.
A ricottás krémhez felvertem kemény habbá a tojásfehérjéket. A ricottát összedolgoztam a vaníliás cukorral, a cukorral, a tojássárgájával, a keményítővel és a citrom reszelt héjával. A végén pedig beleforgattam a tojáshabot. Kivettem a tésztát a hűtőből és körülbelül kétharmad-egyharmad részre szedtem. A tepsit kibéleltem sütőpapírral, majd a kétharmadnyi tésztát kézzel belenyomkodtam a tepsibe úgy, hogy legyen egy kis pereme. Erre került a ricottás krém, a tetejére pedig a maradék tésztából rácsokat sodortam. Kb. 40 percig sült. Ennek a sütinek tényleg az a titka, hogy nem szabad melegen felvágni, különben kifolyik a krém. Valójában másnap a legjobb. Én hűtőbe tettem és másnapra nagyon szépen megszilárdult, simán vágható volt. Málnávak vagy eperrel, esetleg tejszínhabbal is nagyon fincsi.